Angażujące wystawy, które łączą cele edukacyjne i nowoczesne technologie to przyszłość ekspozycji w instytucjach kultury.
Najlepsze nowoczesne muzea na świecie aktywnie wykorzystują osiągniecia techniki. Starają się angażować widza, budują zainteresowanie i zadziwiają. Działając jednocześnie na wiele zmysłów stymulują do samodzielnej eksploracji zbiorów i pogłębiania wiedzy na ich temat. Interaktywne, multimedialne ekspozycje pozwalają zmniejszyć dystans pomiędzy widzami, a eksponatami oraz umożliwiają im bezpośredni kontakt z nauka, historia i sztuka. Poniżej przedstawiamy ciekawe rozwiązania, które pozwalają tworzyć takie właśnie przestrzenie.
[read more=”Więcej…” less=”Mniej…”]
Dobrze przemyślana wystawa muzealna musi oddziaływać na emocje, musi ciekawić i prowokować oraz wciągać w interakcję, tak aby widz nie przechodził jedynie pomiędzy salami, ale aktywnie uczestniczył w ekspozycji. Współczesne muzea muszą iść z duchem czasu i sprostać coraz wyższym wymaganiom zwiedzających, którzy oczekują, że każda wizyta będzie dla nich niezapomnianą, a jednocześnie pouczającą przygodą. Niełatwo sprawić, aby muzeum stało się pełnym atrakcji celem rodzinnych wycieczek, zachowując jednocześnie jego edukacyjny charakter i nie przemieniając w zwykły tematyczny park rozrywki.
Interaktywne rozwiązania oferowane przez Adumę wzbudzają zainteresowanie, umożliwiają doświadczanie zdarzeń i procesów, skutecznie angażują użytkowników kultury. Wszystko po to by, jeszcze efektywniej realizować cele edukacyjne, integracyjne i poznawcze. Dodatkowym, niebanalnym czynnikiem jest łatwość obsługi i możliwość samodzielnej modyfikacji kontentu. Dzięki temu instytucje, podejmujące inwestycje w ramach dostępnego jednorazowo budżetu (np. w ramach projektu unijnego), mogą wykorzystywać zakupiony sprzęt w innych wystawach i projektach bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Oprócz funkcji edukacyjnych media interaktywne, stanowią niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe w rękach kierownictwa danej placówki. Zainstalowane ekrany z powodzeniem mogą wyświetlać wirtualne trasy zwiedzania, które w zastępstwie za pracowników w łatwy sposób pokierują ruchem na terenie większych ośrodków, prezentując jednocześnie ich główne atrakcje, punkty gastronomiczne, czy strefy wypoczynkowe. Po podłączeniu ich do Internetu goście mogą przesyłać na swój adres e-mail lub profil w mediach społecznościowych interesujące ich fotografie, teksty, czy własnoręcznie przygotowane grafiki, budując jednocześnie bazę adresową, którą w przyszłości muzeum może wykorzystać np. rozsyłając zaproszenia na nowootwierane wystawy. Doskonałymi narzędziami promocyjnymi są także media społecznościowe – dzięki możliwości dokumentacji i publikacji własnych doświadczeń – goście nie tylko wspomagają misje edukacyjną danej placówki, ale także w sposób wiarygodny reklamują placówkę jako doskonałe miejsce do spędzenia czasu wśród swoich znajomych.
Wszyscy zwiedzający oczekują możliwości korzystania z oferty muzeum poprzez narzędzia, które na co dzień wykorzystują do komunikacji – telefony, tablety, Internet, social media, dlatego też niezwykle ważne z jego perspektywy jest zróżnicowanie form dostępu do swoich zbiorów. Muzeum, które zamyka się na nowe trendy ryzykuje utratę kontaktu z coraz bardziej sieciowym społeczeństwem. Edukacja muzealna w formie jednostronnej komunikacji, czyli ograniczająca się do wykładów i prezentacji obiektów biernym odbiorcom nie ma szans na powodzenie w dzisiejszym świecie. Wykorzystanie nowoczesnych technologii to dla muzeum ogromna szansa nie tylko ze względu na znaczne zwiększenie atrakcyjności prezentowanej kolekcji, ale przede wszystkim ze względu na możliwość stworzenia wystawy zarówno edukacyjnie wartościowej, jak i łatwej i przyjemnej w odbiorze dla szerokiego odbiorcy.
[/read]